OIDOn yleiset ehdot

Yleistä verkkokaupasta

OIDO Oy Ab, Y-tunnus 2832503-4 omistaa verkkosivuston OIDO.fi ja siihen liittyviä sivuja. OIDO on markkinapaikka, missä OIDOn yhteistyökumppanit (“myyjä”) kohtaa kuluttajat (“asiakas”). Markkinapaikka tarkoittaa, että OIDOlla on monta yhteistyökumppania, joilla on tuotteita myynnissä OIDOssa. Ostotapahtumahetkellä OIDO omistaa tuotteet ja toimii laillisena myyjänä, eli OIDOn verkkokaupasta ostettaessa sopimus syntyy aina asiakkaan ja OIDOn välille. Yhteistyökumppanit ovat (myyjän ehtosopimuksessa) sitoutuneet hoitamaan muun muassa palautukset, virheelliset tuotteet ja auttamaan takuuasioissa. Asiakas pystyy aina kyseisen tuotteen sivulla näkemään kuka on myyjä. OIDO toimii puolueettomana ratkaisijana tilanteessa jossa yhteistyökumppanin ja ostajan välillä on erimielisyyksiä. Asiakkaan ollessa tyytymätön OIDOn ratkaisuun, asiakas voi ottaa yhteyttä Kuluttajariitalautakuntaan, josta löydät lisätietoa osoitteesta www.kuluttajariita.fi. Asiakas voi myös tehdä valituksen suoraan verkossa EU-komission riidanratkaisusivustolla osoitteessa http://ec.europa.eu/consumers/odr.

Myymme tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille Suomessa. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron ja kaikki hinnat on ilmoitettu euroissa. Pidätämme oikeuden muuttaa hintoja ja postikuluja. Jos hinnastossa on selviä hintavirheitä, tuotetta ei myydä selvästi alempaan hintaan, jos voidaan olettaa asiakkaan ymmärtäneen virheen olemassaolo.


Tilaaminen

Tuotteet tilataan internetin välityksellä osoitteesta oido.fi ostoskorin kautta.

OIDO vahvistaa aina tilaukset sähköpostilla, jossa ilmoitetaan tilauksen hinta, toimituskulut sekä tilatut tuotteet. Ostosopimus on syntynyt kun OIDO on vahvistanut asiakkaan tilauksen. Tilausvahvistuksen saaminen edellyttää sähköpostiosoitteen ilmoittamista tilauksen yhteydessä. Jos ostaja on rekisteröitynyt Googlen tai Facebookin avulla, ostajalla on velvollisuus tarkistaa sähköpostiosoitteen oikeellisuus. Mahdollisen myöhemmän viestinnän varalta OIDO kehottaa asiakasta säilyttämään tilausvahvistuksen.

Asiakas sitoutuu jokaisen tilauksen yhteydessä voimassa oleviin yleisiin ehtoihin.


Maksaminen

OIDOn kaikki maksutavat käsitellään Klarnan kautta. Klarnan kautta voit valita Klarna-laskun, erämaksun, korttimaksun tai suoramaksun. OIDO takaa että käyttämämme maksutavat ovat asiakkaille turvallisia. Klarnan ehdot löytyvät tästä (http://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/Klarna/fi_fi/checkout).

Toimitusaika

OIDO postittaa tuotteet jokaisena arkipäivänä ja yhteistyökumppanit ovat sitoutuneet postittamaan tuotteet 48 tunnin sisällä ostohetkestä.

Toimituksen viivästyessä myyjällä on velvollisuus ilmoittaa asiasta sinulle ja jatkaa tilauksen valvomista. Toimituksen viivästyessä yli 30 arkipäivää, asiakkaasta riippumattomista syistä, asiakkaalla on oikeus peruuttaa ostos.


Toimitustapa ja toimituskulut

Toimitus- ja palvelumaksut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Toimitus- ja palvelumaksut ovat aina 2,90 euroa. Tuotteen myyjä on vastuussa siitä, että tuotteet saapuvat asiakkaalle ehjänä.

Asiakas on vastuussa paketin noutamisesta määritetyn ajan kuluessa. Yleensä asiakas tarvitsee henkilötodistuksen paketin noutamiseen.

Vaihto- ja palautusehdot

Asiakkaalla on Suomen kuluttajansuojalain mukainen 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus. Palautusoikeus koskee vain alkuperäispakkauksessa olevia käyttämättömiä ja myyntikelpoisia tuotteita.

Peruuttamisoikeutta ei koske seuraavia tuotteita:

  1. kuluttajan vaatimusten mukaisesti valmistettua tai muunneltua tai selvästi henkilökohtaisia tarpeita vastaavaksi tehtyä tavaraa, esimerkiksi mittatilausverhot tai koru, johon tehty kaiverrus.

  2. sinetöitynä toimitettua ja avattua ääni- tai kuvatallenne tai tietokoneohjelmaa, esimerkiksi sinetöidyt cd/dvd-levyt.

  3. sinetöitynä toimitettua ja avattua tavaraa, jota ei voi terveydellisistä tai hygieniasyistä paketin avaamisen jälkeen palauttaa, esimerkiksi piilolinssit, kosteusvoiteet, in-ear kuulokkeet ja alusvaatteet.

  4. nopeasti pilaantuvia tai vanhentuvia tuotteita, tai luonteensa vuoksi toimittamisen jälkeen erottamattomasti muiden tavaroiden kanssa sekoittuneita tuotteita, esimerkiksi nopeasti pilaantuvat elintarvikkeet, lämmitysöljy tai puutarhaan levitetty multa.

Jos asiakas haluaa peruuttaa verkkosivun kautta tehdyn kaupan, tulee asiakkaan ennen peruutusajan päättymistä lähettää tästä selkeästi kertova viesti OIDOlle. Viestissä asiakkaan on ilmoitettava nimensä, osoitteensa, puhelinnumeronsa ja muut asiaankuuluvat tiedot, kuten esim. tilausnumero, laskunumero sekä tuotteen nimi.

Asiakkaan käytettäessä peruutusoikeuttaan, asiakas vastaa palautuksen toimituskuluista ja on vastuussa tuotteen kunnosta tuotteen vastaanottamisen jälkeen sekä palautuksen kuljetuksen aikana. Tästä syystä suosittelemme, että palautukset lähetetään kirjattuna. Tuote on palautettava 14 päivän kuluessa siitä, kun OIDOlle ilmoitettiin peruutuksesta. Lähetykseen menevä tuote on lähetettävä hyvin pakattuna, hyvässä kunnossa ja alkuperäisessä laatikossaan ja/tai pakkauksessaan.

Jos asiakas peruuttaa kaupan, maksetaan asiakkaan maksama summa takaisin asiakkaalle, toimitus- ja palvelumaksut mukaan lukien. OIDO ei palauta toimitus- ja palvelumaksua jos vain osa tilauksesta palautetaan. Jos asiakas on käsitellyt tuotetta sellaisella tavalla että siihen on tullut arvonalennusta ja tämä ei ole ollut välttämätöntä toiminnan määrittämiseksi, OIDOlla on oikeus vähentää palautettavasta summasta määrä, joka vastaa tuotteen arvonalennusta verrattuna tuotteen alkuperäiseen arvoon.

OIDO maksaa summan takaisin ilman aiheetonta viivästystä, mutta kuitenkin viimeistään 14 päivän kuluessa siitä päivästä, jona OIDO vastaanotti asiakkaan peruutusilmoituksen. OIDO voi kuitenkin siirtää takaisinmaksua, kunnes myyjä on vastaanottanut tuotteen tai asiakas on toimittanut tuotteen palautuksesta todisteen, esim. toimitustodistuksen muodossa.

OIDO pidättää itsellään oikeuden veloittaa asiakkaalta kustannukset (toimitusmaksu), jotka johtuvat takaisinlähetetyistä tilauksista, joita asiakas ei hae tai ei voi vastaanottaa.  Kyseiset maksut veloitetaan erikseen laskulla.

Liitä palautuksen mukaan seuraavat tiedot:

  • asiakasnumerosi, nimesi, osoitteesi ja puhelinnumerosi

  • pankkitilinumerosi

  • sekä kopio OIDOn tilausvahvistuksesta

Asiakas saa palautusosoitteen OIDOlta mahdollisimman nopeasti, kun OIDO on vastaanottanut asiakkaan peruutusilmoituksen.

Emme vastaanota palautusilmoituksia yli 14 vrk:n kuluttua toimituksesta.


Ongelmatilanteet kuljetuksessa sekä viallisten tuotteiden osalta

Mikäli tuote on kadonnut kuljetuksen aikana, vioittunut tai asiakkaalle on toimitettu väärä tuote, tulee asiakkaan ilmoittaa virheestä välittömästi osoitteeseen asiakaspalvelu@oido.fi.

Ilmoitus virheellisestä toimituksesta tai viallisesta tuotteesta on tehtävä 14 päivän sisällä tuotteen vastaanottamisesta. Jos paketti on vioittunut postissa, on tuotteesta tehtävä välittömästi reklamaatio postiin.

 

Takuu, lakisääteinen virhevastuu ja valitukset

Tietyillä myyjän tuotteilla saattaa olla takuu. Tiedot kutakin tuotetta koskevasta takuuajasta ja erityisehdoista on annettu jokaisen tuotteen tuotesivustolla. Takuu on voimassa siitä päivästä, jolloin tuote on noudettu postitoimipisteestä tai toimitettu vastaanottajalle. Tuotetakuu kattaa ainoastaan alkuperäiset valmistusvirheet eikä koske vikoja, jotka ovat itse aiheutettuja tai johtuvat jostakin tuotteen toimintoa tai ulkonäköä koskevasta yksittäisestä muutoksesta, kuten esim. tuotteen uudelleenrakentamisesta, parantamisesta tai muusta ulkoisesta vaikutuksesta. Asiakkaan tilausvahvistus toimii takuutodistuksena.

Virhevastuu koskee tuotteita, jotka ovat kuluttajasuojalainsäädännön mukaisesti viallisia. Asiakkaan, joka haluaa käyttää tuotetta koskevaa valitusoikeuttaan, on otettava OIDOon yhteyttä mahdollisimman pian vian havaitsemisen jälkeen. Valitus, jonka asiakas on tehnyt kahden kuukauden sisällä vian havaitsemisen jälkeen, katsotaan aina tehdyksi asianmukaisessa ajassa. Tavaran tulee kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa. Jos asiakas käyttää valitusoikeuttaan tuotteeseen joka on viallinen tai ei vastaa tuotekuvausta, on hänen liitettävä valitukseen kuva vastaanottamastaan tuotteesta. Asiakkaan on kuvan perusteella yritettävä osoittaa vika tai puutteellisuus.

OIDO vastaa kaikkien hyväksyttyjen valitusten aiheuttamien palautusten kuljetuskustannuksista. OIDO pidättää oikeuden itsellään vaihtoehtoisesti lähettää uuden tuotteen viallisen korvaamiseksi ilman asiakkaan tekemää tuotepalautusta.

Kun valituksen kohteena ollut tuote on palautettu ja valitus on hyväksytty, OIDO maksaa asiakkaalle sovellettavan kuluttajasuojalainsäädännön mukaisen hyvityksen. OIDO pyrkii tekemään suorituksen 30 päivän kuluessa päivästä, jona OIDO on vastaanottanut valituksen, mutta suoritus voi viipyä tuotteen luonteesta riippuen. Myyjä varaa oikeuden hylätä minkä tahansa valituksen, jos tuote ei osoittaudu vialliseksi sovellettavan kuluttajasuojalainsäädännön mukaisesti. Valitusten suhteen OIDO noudattaa ohjeita, jotka kuluttajariitalautakunta (ks. www.kuluttajariita.fi) on antanut.

OIDO ei ole korvausvelvollinen, jos tuotteet on myyty loppuun tai jos verkkosivustolla on kuva- tai painovirheitä (esim. tuotteiden kuvauksissa tai teknisissä tiedoissa olevat virheet), virheellisiä hintoja ja hinnantasauksia (kuten toimittajien muuttamat hinnat ja valuuttamuutokset) tai virheellisiä tietoja tuotteen varastotilanteesta. Myyjällä ja OIDOlla on oikeus korjata mitä tahansa tällaisia virheitä sekä koska tahansa muuttaa tai päivittää tietoja. Jos asiakkaan tilaamalle tuotteelle on ilmoitettu virheellinen hinta, Myyjä luonnollisesti ilmoittaa asiasta asiakkaalle ja odottaa, että asiakas hyväksyy korjatun hinnan ennen kuin Myyjä jatkaa tilausprosessia. Kaikki verkkosivustolla olevat kuvat on tarkoitettu ainoastaan esimerkeiksi. Tällaiset kuvat eivät takaa asiakkaan vastaanottamien tuotteiden määrää tai tuotteen tarkkaa ulkonäköä, toimintaa tai alkuperää. OIDO ei ole vastuussa mistään tiedoista, joita kolmannet osapuolet ovat antaneet verkkosivustoa varten.


Asiakas ja tietosuoja

Asiakkaan tietojen käsittely tapahtuu turvallisessa suojatussa SSL-verkossa. SSL-sertifikaatin myöntäjänä toimii Comodo Certification Authority. Asiakkaiden tiedot on tallennettu OIDOn asiakasrekisteriin, jossa olevia tietoja käytetään asiakassuhteen ylläpitämiseen. OIDOlla on lisäksi oikeus käsitellä ja luovuttaa rekisterissä olevia tietoja perusteltuja käyttötarkoituksia (kuten suoramarkkinointia) varten henkilötietolain (523/99) mukaisesti.  Asiakas voi kieltää tietojensa käytön ja käsittelyn markkinointitarkoituksiin ja tarkistaa itseään koskevat tiedot ottamalla yhteyttä OIDOn asiakaspalveluun.


Evästeiden käyttö

OIDO-sivustolla käytetään evästeitä (eng. Cookies), joiden avulla sivustoa voidaan kehittää edelleen aiempaa käyttäjäystävällisemmäksi. OIDO-sivustolla evästeiden tehtävä on helpottaa, parantaa ja nopeuttaa asiointikokemusta. Evästeitä voidaan käyttää myös parempien tarjousten ja henkilökohtaisempien tuotesuositusten tarjoamiseksi asiakkaalle. Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka OIDOn verkkopalvelin tallentaa käyttäjän kiintolevylle. Käyttäjän verkkoselain todennäköisesti hyväksyy evästeet valmiilla oletusasetuksilla, mutta käyttäjä voi myös estää evästeiden käytön selaimen asetuksista tai poistamalla evästeet selaimesta palvelun käytön päätyttyä.


Ylivoimainen este

Myyjä tai OIDO ei ole vastuussa mistään viivästyksistä, jotka aiheutuvat olosuhteista, joihin myyjä tai OIDO ei voi vaikuttaa. Tällaisia ovat esim. yleiset työtaistelut, sotatoimet, tulipalot, salamointi, terrori-iskut, virallisten määräysten muutokset, tekniset ongelmat, viat voima-/tele-/tietokoneyhteyksissä tai muussa viestinnässä sekä alihankkijoiden toimittamien palveluiden viat ja viivästykset, jotka johtuvat edellä mainituista olosuhteista. Tällaisissa tilanteissa velvollisuus vahingonkorvauksiin ja muihin toimenpiteisiin raukeaa. Mikäli tällainen tilanne ilmenee, myyjä tai OIDO ilmoittaa siitä asiakkaalle sekä tilanteen alkaessa että päättyessä. Jos tilanne on kestänyt yli kahden kuukauden ajan, sekä asiakkaalla että OIDOlla on oikeus keskeyttää ostos välittömin seurauksin.


Muuta

Pidätämme oikeuden muuttaa yleiset ehtojamme. Asiakkaan on ennen tilaustaan tutustuttava kulloinkin voimassa oleviin yleiset ehtoihin. Hyväksymällä yleiset ehdot asiakas sitoutuu noudattamaan yleisiä ehtoja kokonaisuudessaan ja vahvistaa lukeneensa tiedot, jotka koskevat henkilötietoja ja evästeitä, ja hyväksyy niiden käytön OIDOn tietosuojakäytännön mukaisesti.

OIDO käsittelee kaikki asiakastiedot täysin luottamuksellisesti.

Verkkosivuston sisällön omistavat OIDO tai sen yhteistyökumppanit. Tiedot on suojattu immateriaalioikeuksia ja markkinointia koskevalla lainsäädännöllä. Tämä tarkoittaa, että tuotemerkkien, yritysnimien, tuotenimien, kuvien, grafiikan ja sommittelun sekä tuotteita, palveluita ja muuta sisältöä koskevien tietojen kopiointi tai käyttö ilman OIDOn etukäteen antamaa kirjallista hyväksyntää on kiellettyä.